Geluk, zingeving of wijsheid vind je niet als je het zoekt. Soms komt het op je pad. Of je het ervaart hangt af van je opmerkzaamheid. Wil je met mij je kwetsbaarheid delen, ik zal er voorzichtig en zuinig mee zijn. Hoe ziet jouw authenticiteit eruit en laat je je stem horen? Ik zie jou.
Hoe ziet het werk eruit van de coteacher / coach?
Co-teaching betekent letterlijk "samen lesgeven". Co-teaching zie ik als een vorm van coaching on the job, die gedurende een korte tijd in de groep of in de school plaatsvindt. Het vergroten van de handelingsbekwaamheid van de coachee staat centraal met behulp van leerdoelen. Er wordt gestart met een hulpvraag en deze wordt vertaald naar leerdoelen. Wat wil de coachee aan het eind van het traject geleerd hebben? Hoe wordt zijn of haar handelingsvaardigheid versterkt?
Tijdens het co-teachen van de leerkracht ben ik aanwezig in de groep en/of de school (primair- en voortgezet onderwijs). In mijn aanwezigheid in de groep ondersteun ik de leerkracht in het onderwijs. Dit gebeurt door het geven van goede voorbeelden in het klassenmanagement, het pedagogisch handelen en het didactisch handelen. Ik geef directe feedback tijdens het lesgeven en maak aantekeningen die ik gebruik voor het verslag.
Na een bezoek volgt er een nagesprek. Tijdens dit gesprek wordt het leerkrachthandelen besproken. Hier kan het verslag en/of video-opname voor worden gebruikt. Het is op verzoek van de opdrachtgever mogelijk om gesprekken vast te leggen in verslagen. Alleen is hiervoor wel instemming van de coachee nodig.
Tijdens het co-teachen van de (startende) directeur en/of teamleider kan ik aanwezig zijn bij overleggen, klassenbezoeken, vergaderingen, netwerkbijeenkomsten. Maar ook kan ik de (startende) directeur coach/ondersteunen in de administratieve werkzaamheden. Er zijn coachende gesprekken waarbij ik de (startende) directeur spiegel in het handelen en tegelijk ondersteun in de uitvoering van beleidszaken en/of verandertrajecten. Ik stem af naar de behoefte van de (startende) directeur.
Coaching vergroot het zelflerend vermogen van mensen. Coaching is een vorm van individuele begeleiding waarbij er gewerkt wordt aan het vergroten van inzicht en het leren centraal staat.
Coaching wordt ingezet wanneer de coachee iets wil veranderen, iets wil bereiken of iets wil leren. Om dit voor elkaar te krijgen zijn bewustzijn en verantwoordelijkheid belangrijk.
Angelique